mgr psychologii Krzysztof Godoj
Dogoterapia
Dogoterapia, inaczej zwana kynoterapią, jest to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z udziałem odpowiedniego psa . Zajęcia z psem mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny.
Zajęcia prowadzone z udziałem psa przynoszą bardzo dobre rezultaty w szeroko pojętym rozwoju dziecka. Dzieci bardzo szybko obdarzają zwierzęta zaufaniem i czułością. W efekcie pies odgrywa dużą rolę motywującą w pracy nad zdobywaniem różnych umiejętności, jak również pokonywaniem trudności emocjonalnych. Dlatego kynoterapia znajduje szerokie zastosowanie w pracy nad ogólnym rozwojem dziecka.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Tematyka oraz przebieg dostosowywane są indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka (podstawą jest wywiad z rodzicem, dokumentacja, obserwacja).
Dogoterapia stosowana jest w pracy z dziećmi:
-
- z trudnościami emocjonalnymi,
- z zaburzeniami zachowania,
- z trudnościami w nauce,
- z autyzmem i zespołem Aspergera,
- z zespołem Downa,
- z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
- różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Zajęcia z udziałem psa służą:
-
- przełamaniu lęku przed codziennością, nawiązywaniem kontaktów z innymi,
- nabywaniu nowych umiejętności poznawczych, emocjonalnych i społecznych, m.in. doskonaleniu sprawności manualnej, koncentracji uwagi, nabywaniu umiejętności komunikowania się,
- zwiększaniu ogólnej aktywności dziecka,
- budowaniu pozytywnej samooceny oraz wiary we własne możliwości,
- budowaniu motywacji do pokonywania trudności,
- dobrej zabawie.