mgr psychologii Krzysztof Godoj

Dogoterapia

Dogoterapia, inaczej zwana kynoterapią, jest  to metoda wspomagająca proces rehabilitacji, terapii i rozwoju z udziałem odpowiedniego psa . Zajęcia z psem mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny.

Zajęcia prowadzone z udziałem psa  przynoszą bardzo dobre rezultaty w szeroko pojętym rozwoju dziecka. Dzieci bardzo szybko obdarzają zwierzęta zaufaniem i czułością. W efekcie pies odgrywa dużą rolę motywującą w pracy nad zdobywaniem różnych umiejętności, jak również pokonywaniem trudności emocjonalnych. Dlatego kynoterapia znajduje szerokie zastosowanie w pracy nad ogólnym rozwojem dziecka.   

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Tematyka oraz przebieg dostosowywane są indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka (podstawą jest wywiad z rodzicem, dokumentacja, obserwacja).

Dogoterapia stosowana jest w pracy z dziećmi:

    • z trudnościami emocjonalnymi,
    • z zaburzeniami zachowania,
    • z trudnościami w nauce,
    • z autyzmem i zespołem Aspergera,
    • z zespołem Downa,
    • z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD),
    • różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
  •  

Zajęcia z udziałem psa służą:

    • przełamaniu lęku przed codziennością, nawiązywaniem kontaktów z innymi,
    • nabywaniu nowych umiejętności poznawczych, emocjonalnych i społecznych, m.in. doskonaleniu sprawności manualnej, koncentracji uwagi, nabywaniu umiejętności komunikowania się,
    • zwiększaniu ogólnej aktywności dziecka,
    • budowaniu pozytywnej samooceny oraz wiary we własne możliwości,
    • budowaniu motywacji do pokonywania trudności,
    • dobrej zabawie.